dimarts, 16 de juny del 2020

Material no estructurat


Dintre del camí cap a la pedagogia del moviment lliure que estem vivint a la Llar,  avui volem compartir amb vosaltres un article que hem creat sobre el material no estructurat i la importància que aquest té en el desenvolupament dels nens i nenes durant els primers anys de vida. Primerament, explicarem de què tracta aquest material, si hi ha una edat específica pel seu ús i la diferència entre el material estructurat i no estructurat. 


En què consisteix aquest material?

Es tracta d'un material que no té una finalitat concreta.
Ens referim a tots aquells objectes que tenim a l'abast, que formen part de la vida quotidiana, del dia a dia i del nostre entorn. La interacció de l'infant amb aquest tipus de material convidarà a desenvolupar la capacitat d'observar, manipular, experimentar, analitzar, investigar...
A través de la imaginació i del seu pensament creatiu i a mesura que la curiositat i la necessitat que l'infant té d'expressar-se augmenta, aquest anirà descobrint que pot representar i crear a través del joc històries i vivències molt interessants.


Parlem d’edats apropiades per fer ús d’aquests materials?
Estem acostumats a entrar a les botigues de joguines i buscar una joguina apropiada amb relació a l’edat de l’infant a qui li volem comprar o regalar (+3 anys). Laura Estremera, en el seu llibre “Criando”, afirma que allò que és important a l’hora d’escollir un material és conèixer com és l’infant, què l’interessa fer amb els materials, quines necessitats té...
Quan parlem dels materials no estructurats, la importància d’escollir què li donem al nostre fill o filla o als nostres alumnes no anirà en funció de l’edat d’aquest, sinó a l’etapa evolutiva en què es trobi i als seus interessos.
Com aquest material no té una finalitat concreta, poden acompanyar a l’infant durant molts anys. D’aquesta manera, és molt important conèixer en profunditat a l’infant que tenim davant, per proporcionar-li un escenari de joc o un altre.
També escollirem el material per les seves característiques, ja que, per exemple, determinats materials poden ser perillosos per a nadons que estan descobrint les seves propietats a través dels sentits. Per tant, és tasca de l’adult analitzar les joguines i els materials que proporcionin un joc segur i de qualitat. Hem de tenir en compte la revisió i renovació del material, ja que si es troben a l’etapa que hem esmentat anteriorment i coneixen els materials a través dels sentits, no serà moment per oferir elements petits o que es poden desprendre alguna de les parts.
Material estructurat i material no estructurat
  • Joguines estructurades: “clàssiques” 
Les joguines clàssiques són aquelles joguines que fan una representació d’objectes reals que trobem al nostre dia a dia: plats, biberons, cuineta, cotxes amb sons i llums i sorolls...

Amb aquest tipus de material, l’infant realitza un joc imitatiu o joc funcional, ja que copia de l'adult per recrear el mateix que fa aquest (imitació dels diferents rols), dona a l’objecte la utilitat real que té: la cullera per donar el menjar a les nines, el cotxe per fer-ho córrer...
Aquest tipus de material/joguina se’l pot anomenar joc tancat, ja que té unes característiques concretes com:
- Les possibilitats de joc que proporciona als nens i nenes es limiten a la funcionalitat que tenen.
- Possibilita i estimula el joc imitatiu de l'infant, per exemple, el nen o nena observa com el seu pare el/la pentina cada matí i posteriorment l'infant agafa una pinta i pentina a la seva nina.
- Les joguines es converteixen en les protagonistes del joc, limiten la creació, la imaginació a través dels materials, ja que es tracta de materials amb funcions molt concretes.

- Les joguines juguen soles i situen al nen en segon pla.

- Com més funcions faci una joguina, menys oportunitat d’imaginació tindrà l’infant.

  • El material no estructurat
Ens referim a materials com anelles, robes, fustes, elements de la natura, etc. Com anteriorment han estat descrits. Aquests materials s'utilitzen per a realitzar la modalitat de joc obert, on el joc és lliure i permet a l'infant desenvolupar la funció simbòlica.

El joc, en lloc de ser imitatiu, esdevé joc simbòlic, en el qual el nen recrea a partir d'un element diferent per a convertir-lo en allò que ell vol que sigui; és a dir, un significat pot adquirir diferents significats (un pal pot ser un arbre, un cotxe, un gelat, un llapis, etc.).

Aquest tipus de material/joguina l'anomenem joc obert, ja que té unes característiques concretes com:

- Són materials versàtils, que ofereixen més qualitat al joc perquè no estan definits i, o poden ser tot.

- El nen juga en primera persona, imagina, crea i s'expressa.

- L'infant juga les seves vivències, pensaments, pors...

- Permet recrear el que li és conegut i deixar anar la seva imaginació.

- Aquests materials s'adapten als diferents jocs i a les diferents etapes evolutives.

- No s'ha d'ensenyar com jugar, és un joc lliure.

- Eviten la sobreestimulació: no hi ha llums, sorolls... que provenen del mateix material, sinó que serà l’infant qui els reprodueixi en funció d’allò que està imaginant i creant.

No és qüestió que un material sigui bo i l’altre no, els dos tipus de materials poden aportar experiències positives. No es tracta d’escollir entre joguines estructurades i no estructurades, ja que les dues són adequades, però sí és necessari que l’infant tingui al seu abast els dos tipus; de fet ,els no estructurats són materials molt fàcils de trobar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada