desitgem que gaudiu d'aquest video i passeu un bon cap de setmana. Ens veiem aviat.
La llar d'Infants "El Cavallet de Mar" és un centre educatiu adreçat a infants de 4 mesos a 3 anys. L'objectiu fonamental i la raó de ser de la llar és afavorir l'educació integral dels alumnes, propiciant que siguin ells mateixos els protagonistes del seu procés d'aprenentatge.
divendres, 22 de maig del 2020
dimecres, 20 de maig del 2020
Les mossegades
Bon dia!
Avui volem compartir amb vosaltres una breu reflexió sobre una de les qüestions que més amoïna a les famílies durant els primers anys de vida: les mossegades.
En primer lloc, cal remarcar que les queixalades són una conducta habitual en la primera infància. Ens poden semblar primitives, no naturals i fins i tot agressives, però el nen/a no és conscient que fa mal, i la majoria de les vegades es deuen a la curiositat natural i a la falta de llenguatge.
PER QUÈ HO FAN?
Si l’infant ja pogués dir “Estic cansat”, “Encara no vull marxar del parc”o “Em fan mal les dents”,segurament no recorreria a aquest comportament. Quan l’infant encara no disposa de la capacitat d’expressar verbalment els seus sentiments i necessitats, és possible que, per exemple, quan vulgui una joguina, utilitzi algun tipus d’acte agressiu per aconseguir-la. D’altra banda, si amb això obté el que vol (l’objecte o l’atenció de l’adult), probablement torni a actuar d’aquesta manera més endavant.
Una altra causa pot ser que el nen/a es sobreestimuli tant que perd el control i mossega, esgarrapa, estira dels cabells...
La proximitat també pot generar aquest tipus de comportament, fins i tot quan només hi hagi un altre company a la vora. Els infants necessiten el espai tant com els adults i es poden sentir envaïts.
Per ajudar-los cal recordar que NO hi ha una intencionalitat en les seves accions, és pur instint,NO hi ha una predisposició al darrera.
Les mans i les dents són les primeres eines socials i aprenen a utilitzar-les en funció de la resposta que obtenen. Sempre persegueixen les seves necessitats de forma coherent, i de vegades, el fet de mossegar es deu a una raó vàlida o a un propòsit específic en les seves ments. Pot ser que tingui gana, que estigui imitant a un altre nen, que no es trobin bé, que se sentin frustrats, etc.
COM HEM D’ACTUAR ELS ADULTS?
És molt important que els pares no es centrin només en el fet de mossegar, sinó que esbrinin les causes per les quals ho fa. És possible que es degui a un sentiment de frustració, de soledat, de gelosia, d’impotència o una necessitat d’afecte o d’autonomia.
Per exemple, si el nen/a mossega per cridar l’atenció és perquè requereix més atenció de la que se li està donant; si se sent frustrat, l’ideal és intentar reduir la quantitat d'estímuls que rep i oferir-li jocs adequats per les seves capacitats.
Una altra forma de prevenir les mossegades és reduir l’estrès i portar un estil de vida més tranquil, per així,dedicar més temps als petits.
Cridar amenaçar o castigar l’infant no ajudarà al problema, i al contrari, poden provocar que el nen/a mossegui més.
Cal tenir present que els nens actuen segons allò que veuen, ens fan de mirall; el fet que alguns adults tolerin aquestes actituds facilita que també ells adoptin aquesta classe de comportaments.
Entenem que no és fàcil acceptar aquestes situacions quan l’agredit és el nostre fill/a, però en la mesura del possible hem de comprendre que nosaltres som els adults, els el que hem mirar de controlar les nostres emocions més instintives i raonar per tal de generar uns bons models de conducta.
➔ Immediatament digues-li NO, amb un to calmat però ferm. No hem de cridar, humiliar ni insultar. Valida i acull les seves emocions: “Ja has jugat amb la nena? No vols jugar més?”. Pot ser que tingui gana, que necessiti plorar o simplement que vulgui estar al teu costat.
➔ Un infant de 2 o 3 anys ja comença a entendre determinades explicacions, i se li pot dir que “mossegar pot fer mal a les persones”.
➔ En cap cas piquis o mosseguis al teu fill/a per mostrar-li com se sent un quan li fan. Això només provocarà que ell/a també adopti un comportament agressiu i generarà més violència.
➔ Si tens més fills/es, fes el possible per oferir l’espai que cada nen necessita; per exemple, seu en un sofà gran per donar el pit mentre agafes la mà al nen que no pot seure al teu damunt (connecta amb ell a través de les paraules i el tacte).
“Quan el nadó s'adormi, llegirem un conte junts. Tinc moltes ganes d’estar amb tu!!! ”.
Esperem que aquests consells us hagin ajudat a entendre per què es produeixen les mossegades i com podem actuar per substituir aquest comportament per uns models alternatius de conducta correctes i sociables.
dimarts, 19 de maig del 2020
Taula de llum
A qui va dirigida?
La taula de llum és una activitat dirigida als infants que poden asseure’s per si mateixos i manipular els objectes.
Per què us proposem aquesta activitat?
Els infants en els seus primers anys de vida aprenen a través dels sentits. Així doncs la taula de llum és una proposta destinada a l’estimulació sensorial. A través de les diferents possibilitats que ofereix es pot fomentar la imaginació, la curiositat i la concentració del infants. És important que els nens provin, comprovin, experimentin... però sempre a través del joc.
Per últim, l’ús de la taula de llum és una activitat ideal per a aquells moments en que l’infant es troba neguitós, ja que afavoreix a crear un espai de relaxació i calma.
Quins materials farem servir?
Per a la fabricació:
La taula de llum és una activitat dirigida als infants que poden asseure’s per si mateixos i manipular els objectes.
Per què us proposem aquesta activitat?
Els infants en els seus primers anys de vida aprenen a través dels sentits. Així doncs la taula de llum és una proposta destinada a l’estimulació sensorial. A través de les diferents possibilitats que ofereix es pot fomentar la imaginació, la curiositat i la concentració del infants. És important que els nens provin, comprovin, experimentin... però sempre a través del joc.
Per últim, l’ús de la taula de llum és una activitat ideal per a aquells moments en que l’infant es troba neguitós, ja que afavoreix a crear un espai de relaxació i calma.
Quins materials farem servir?
Per a la fabricació:
- Capsa de plàstic transparent
- Llanterna del mòbil, una llanterna de mà, una llum de lectura... (qualsevol aparell
que faci llum sense la necessitat d’un cable) Per a les propostes:
- Sal
- Pa ratllat
- Pinzells
- Aigua
- Canyetes
- Taps d’ampolles de diferents colors
- Colorant alimentari
- Fulles
- Polos “Flash”
- Boles d’hidrogel (les que es fiquen a les plantes que són de colors)
En quin espai podem fer-ho?
L’únic requisit per dur a terme aquesta activitat és que l’espai on es realitzi ha d’estar a les fosques.
Com fer-la a casa?
Fer una taula de llum a casa és ben senzill i ho podem fer en tres passos molt simples:
- Agafa la capsa de plàstic i fica dins la llanterna.
- Encén la llanterna i fica la tapa de la capsa.
3. Apaga el llum de l’habitació i ja està tot llest per fer la proposta
Esperem que us agradi i us animeu a fer-la a casa, als vostres petits i petites els hi encantarà!
dilluns, 18 de maig del 2020
Màgia
Bon dia famílies.
Comencem la setmana amb una proposta de màgia.
La màgia té com objectiu que els espectadors es queden fascinats. En aquesta proposta farem que amb pocs materials els nens i nenes experimenten aquesta sensació.
Després, al revelar el truc, els farem partíceps de l'activitat potenciant la imaginació i la creativitat.
Esperem que us agradi i que us animeu a fer-la!
Comencem la setmana amb una proposta de màgia.
La màgia té com objectiu que els espectadors es queden fascinats. En aquesta proposta farem que amb pocs materials els nens i nenes experimenten aquesta sensació.
Després, al revelar el truc, els farem partíceps de l'activitat potenciant la imaginació i la creativitat.
Esperem que us agradi i que us animeu a fer-la!
divendres, 15 de maig del 2020
Us trobem a faltar!
Bon dia famílies!
Ja fa moltes setmanes que no us veiem, ni a vosaltres ni als nostres petits. I trobem a faltar moltes coses, sobretot els moments especials que vivíem a llar.
Avui us deixem un vídeo, on us diem tot el que estem enyorant aquests dies.
Esperem que us agradi!
Bon cap de setmana!
dimecres, 13 de maig del 2020
El sentit de l'oïda
AVUI ET PROPOSEM FER EL JOC DE “PATUFET ON ETS?”
La funció més coneguda de l’orella, es l’òrgan del sentit de l’oïda,
consisteix a recollir l’energia de les ones acústiques i convertir-la en impulsos
auditius nerviosos. Tanmateix, cal recordar que l’orella, i més en concret el
sistema vestibular, s’encarrega també del sentit de l’equilibri del nostre cos.
Objectius:
• Treballar el sentit de l’oïda.
• Identificar d’on prové la font sonora.
• Desenvolupar l'equilibri.
COM HO FAREM ?
Abans de començar el joc, observareu atentament l’espai on esteu perquè el
nen es pugui fer una imatge mental de l’espai. A continuació el nen s’haurà
d’asseure en algun lloc de l’espai i amb els ulls tapats, el pare/mare/germà en
algun altre lloc haurà que dir la frase, PATUFET ON EST?. El nen haurà
d’assenyalar amb el dit d’on ve el soroll, i dir la part de la sala i anar a on
està la mare/pare/germà.
Com ha anat el joc? Us ho heu passat bé? Hi pots jugar tantes vegades com
vulguis, també amb els teus germans! Les educadores tenim moltes ganes de veure
què gran t’has fet durant aquests dies!!
dimarts, 12 de maig del 2020
El racó de la calma
El racó de la
calma, proporciona temps perquè els nens millorin la seva capacitat innata per
calmar-se, que no deixem desenvolupar si sobreprotegim o castiguem. Ensenya la
valuosa habilitat d’aprendre a prendre temps per sentir el que sents, i calmar-te
fins que puguis comportar-te de maneres més constructives. També els ajuda a
adquirir un llenguatge emocional que possibiliti expressar-se d’una manera
positiva, davant dels sentiments de frustració i d’impotència.
Es pot utilitzar
el racó de la calma sempre que ho necessitin, ja que també els hi dóna
intimitat i seguretat, que pot ajudar en aquests moments de frustració, enuig i
irritabilitat.
Com fer ús del
racó:
- Se’ls hi ha de convidar a fer ús de l’espai i no se’ls hi ha d’obligar, han d’anar-hi perquè ells volen.
- No hi ha un temps establert, l’infant pot estar-hi el temps que ho desitgi.
- Al principi els podem acompanyar, fins que ho interioritzin.
- Si ells volen poden convidar algú o portar un element que no formi part del racó.
Com creem el racó
de la calma?
Necessitarem
diferents materials
- Una catifa o petit matalàs perquè l’infant es pugui estirar, seure...
- Coixins, peluixos
- Materials que puguin fer servir per bufar, canyetes, algun cilindre
- Bossetes d’olors
- Ampolles de la calma
- Llibres, fotos
- La seva joguina preferida
Com crear les
ampolles de la calma.
Les ampolles de
la calma ajuden a l’infant a poder parar en un moment de frustració. L’ampolla
conté purpurina que a l'agitar-la es mou ràpidament, com les emocions quan estem
nerviosos o enfadats, però quan l’ampolla es queda quieta, la purpurina es
comença a moure lentament, com nosaltres quan ens comencem a calmar.
Quins objectius
aconseguim amb les ampolles sensorials
- Estimular diferents sentits
- Estimular el propi joc i l’exploració
- Ajudar a la tranquil·litat de l’infant
Materials que
necessitarem
Una ampolla de
plàstic
Purpurina
Cola transparent
Aigua tèbia
El que haurem de
fer serà omplir l’ampolla amb l’aigua tèbia i a continuació ficar la purpurina.
Després es ficarà una mica de cola transparent, això ajudarà a fer què la purpurina
es mogui més lentament. I per últim barrejar, podem anar ficant més cola si
volem que la purpurina es mogui més lentament. Serà important també enganxar el
tap a l’ampolla perquè no la puguin obrir.
https://www.mumuchu.com/blog/botellas-sensoriales/
Esperem que us hagi agradat!